راههای ابتلا به سرماخوردگی چیست ؟

همانگونه که گفته شد بیش از صد نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد که از سه راه به فرد سالم منتقل شده و وی را مبتلا می کند.

از طریق دهان از طریق بینی از طریق چشمها

به عبارت دیگر در صورتیکه دستهای آلوده به ویروس با چشم ، بینی و یا دهان تماس پیدا کند باعث ابتلاء فرد به بیماری سرماخوردگی می گردد .

راههای انتقال ویروس
ویروس سرماخوردگی از راههای زیر انتقال می یابد :
* انتقال از طریق سرفه ، عطسه و صحبت کردن فرد بیمار به فرد سالم
* انتقال از طریق دست دادن با فرد سرماخورده و سپس تماس دست با چشمها ، بینی و دهان
* انتقال از طریق استفاده از وسائل مشترک همانند ظروف غذاخوری ، حوله ، تلفن و اسباب بازی.
اگر چه ویروس سرماخوردگی تا یک روز روی وسائل و اشیاء به حیات خود ادامه می دهد ولی تا دوساعت اول قادر است فرد را به سرماخوردگی مبتلا کند.

بیشترین زمانی که بیماران سرماخورده می توانند بیماری خود را منتقل کنند 2 تا 4 روز اول بیماری است همچنین این بیماران 2روز قبل از شروع علائم سرماخوردگی هم می توانند بیماری را منتقل کنند

در چه مواردی احتمال ابتلا به سرماخوردگی افزایش می یابد ؟
گرچه ویروسهای سرماخوردگی همیشه و در تمامی فصول در محیط اطراف ما وجود دارند.ولی در صورت وجود موارد زیر احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا کند.

سن :
شیرخواران و کودکان کمتر از شش سال در ریسک بالای ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند.علت این مسئلهاین است که اولا این افراد تا کنون در تماس با ویروسهای سرماخوردگی نبوده و در نتیجه علیه این ویروسها مقاومت ایجاد نشده است. ثانیا کودکان مدت زمان زیادی از وقت خود را با کودکان دیگر می گذرانند و آخر اینکه این گروه سنی رعایت مسائل بهداشتی همانند شستشوی دست و گرفتن جلوی دهان و بینی با دستمال در هنگام عطسه و سرفه را نمی کنند.

سیستم دفاعی :
بزرگسالان به علت کامل بودن سیستم دفاعی و ایمنی بیشتر کمتر به سرماخوردگی مبتلا شده و در صورت ابتلا علائم خفیفتری دارند.
فصل سال :
شایعترین فصل سرماخوردگی فصلهای پائیز و زمستان می باشد.
عات این مسئله چیست؟ آیا علت این است که کاهش دما و هوای سرد ریسک ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهد؟
هوای سرد هیچ نقشی در افزایش ابتلا به سرماخوردگی ندارد بلکه علت شیوع سرماخوردگی در این فصول سرد این است که کودکان به مدرسه رفته و میزان تماس در آنها افزایش می یابد و همچنین بزرگسالان در این فصول قسمت اعظم وقت خود را در محیطهای سر بسته همانند منزل و محیط کار می گذرانند.تجمع ویروسها در مکانهای بسته بیشتر از مکانهای باز است .

بنابراین نقش هوای سرد در ابتلا به سرماخوردگی اثبات نگردیده است. شاهد این موضوع، سرماخوردگی در مناطق گرمسیری است .در این مناطق علی رغم اینکه هوا گرم است ولی سرماخوردگی نیز وجود دارد و این بیماری در فصول بارانی که مردم زمان بیشتری را در منزل و محیطهای سر بسته می گذرانند شایع می شود.