کلینیک بیماری مژکهای بی حرکت یا دیس کینزی اولیه مژکها (Clinic PCD)

در بیماری مژکهای بی حرکت بخشهائی از بدن کودکان که دارای مزک می باشند در گیر می شوند. این بیماری به بیماری PCD یا سندرم کارتاژنر نیز معروف می باشد..بیشترین در گیری در این بیماران آسیب مژکهای راههای هوائی بوده که با حرکت مداوم و پارو مانند خود وظیفه تخلیه ترشحات راههای هوائی را به عهده دارند.

علائم این بیماری به صورت عفونتهای مکرر ریوی ، سینوزیتهای مکرر و عود کننده و عفونت  مزمن گوش می باشد.قلب 50 درصد از این بیماران به جای سمت چپ در سمت راست قرار دارد.

در موارد زیر باید به این بیماری مشکوک شد:

1- قلب سمت راست همراه با سرفه و خس خس مزمن

2- وجود همزمان عفونت مزمن گوش، سرفه و خس خس مزمن و همچنین سینوزیت مزمن

3- خروج مزمن ترشحات چرکی از گوش همراه با سرفه مزمن

4- وجود مشکلات تنفسی و گرفتگی مزمن بینی از ماه اول تولد که بعد از مدتی عفونت ریه، گوش و سینوزیت به آن اضافه شود.

5- وجود سابقه بیماری PCD در خانواده همراه با مشکلات تنفسی

6- برونشکتازی(گشادی برونشها) که نتوان علتی برای آن پیدا نمود

این بیماران هر صبح پنج شنبه در کلینیک مخصوص آنها که یه کلینیک PCD معروف می باشد ویزیت گردیده و ضمن تشکیل پرونده ، اقدامات تشخیصی در مانی لازم به منظور جلوگیری از پیشرفت تخریب ریه  صورت می گیرد

بهناز امینی [ 1394-02-14 ]
سلام،دقیقا بیماری منو شرح دادید.ای کاش در مورد راههای جلوگیری از پیشرفت هم توضیح می دادید.